fredag 11 mars 2016

HÄRLIG FREDAG OCH HELG STUNDAR

Pendlar mellan hopp och förtvivlan vad gäller politikens utveckling och majoritetens samverkan med oppositionen i Vimmerby kommun.

Ena dagen , bra möten och nästa dag uppstår missförstånd via mejl som orsakar turbulens och stor konsekvens. Vardagen för en kvinnlig oppositionspolitiker är intressant varje minut.

Idag är det dock fokus på två saker och jag lägger gårdagens händelser till handlingarna. 

1. Undervisning i Gamleby med mina ettor och tvåor. Ettorna ska förberedas inför biologiprovet om en vecka och det handlar om fotosyntes, cellandning och osmos mm. Tvåorna som läser entreprenörskap ska förberedas inför ett prov i immaterialrätt som också äger rum den 18/3. 

Tvåorna ska också fortsätta att arbeta med sina projekt. De tillverkar drömfångare, badbomber, armband mot mobbning, arrangerar djurguidningar på skolan, tillverkar och säljer hundgodis mm. Allt görs med stort engagemang och överskottet skänks till välgörenhet. Hela kursen handlar om att eleverna ska bli mer företagsamma och denna gymnasiekurs skapades på initiativ av Maud Olofsson (Läroplanen 2011) och den är just nu min roligaste kurs att undervisa i, tack vare det kreativa inslaget med entreprenöriellt lärande. 

2. Kvällen ska ägnas innebandyrysaren i Idrottshallen mellan VIBK och HOVSLÄTT och tyvärr var jag för sent ute när jag skulle köpa förköpsbiljett så jag får nog gå till hallen redan klockan 18.30 för att köa mig in till en plats. Jag håller alla tummar och tår för att VIBK ska lyckas vinna denna avgörande match som vid vinst tar dem upp i division ett. Västervik åker ner i trean och Vimmerby går upp i ettan om allt går VIBKs väg ikväll. ishockeyn är i stort sett omvänd trend vad gäller dessa två orter. Mycket händer på kort tid och scenarion förändras. Det är det som är charmen med lagidrotter och seriespel.

Samtidigt som detta sker ska sonens innebandylag ONYX i Nyköping försöka nå allsvenskan efter att ha legat i toppen på division ett mellersta Svealand hela säsongen. Imorgon är det första matchen i deras kvalserie. Jag håller alla tummar och tår även för dem. 

Imorgon är det också kick off för LEADER dvs EU-finansierad landsbygdsutveckling i Astrid Lindgrens Hembygd. Det är en stor happening kring det på METROPOL i Hultsfred med THILDE HÖÖK SOM FÖRELÄSARE och LIVFENS som underhållare mm. Tror att jag ska åka dit en sväng. Vimmerby medfinansierar denna landsbygdssatsning med 350000kr om året och dessa medel växlas upp med EU-pengar. Målet är ett antal projekt som utvecklar bygden. Fokus är att människor är kreativa och skapar sin framtid med idéer. http://www.astridlindgrenshembygd.se/startsida/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar