måndag 22 februari 2016

I väntan på valresultatet

Igår var jag mötesordförande för Reumatikerföreningens årsmöte och jag imponerades av deras viktiga , omfattande och för så många värdefulla verksamhet. Ordförande Gerd Mahl Nilsson var en ny och  trevlig bekantskap. Stämningen var härlig och kassör Ylverton Laag och mötessekreterare Inger Laag var också härliga nya bekantskaper. 

Idag ska jag plocka fram material till Gunilla Gustafsson och hennes kommande utställning på Näktergalen. Den ska handla om ord och uttryck i vimmerbybygden och det är något som jag samlar på. Gunilla hade fått nys om detta och bad mig leverera lite material. Det jag samlat kommer från i första hand min far men även från min bortgångne farbror Arne Nilsson och hans fru Ulla i Flaka (som är svensk mästare i ostkakebakning ) Min far Beril och hans tolv syskon är uppvuxna i Norra Flaka utanför Gullringen och där utvecklades ett alldeles unikt språk har jag förstått där uttrycken hjälpte till att muntra upp i samband med exempelvis hårt arbete på gården. 

"Kannske är också e ske och mor kallade na för skope" 

"Det händer och fötter och sker! " 

"Har du sålt smöret och tappat pengarna? " 

"Det gör jag inte för allt smör i Småland" 

"Push, sa lappen och flög över fjället. "

"Gråt inte över spilld mjölk"

"E kärring kan inte träte å ett veträ kan inte brinne" 

I Småland är bönderna "stenrika å har lätt för te fatte, de har store hänner"

" Ät mycket apelsiner så blir du klyftig !" 

"Det blev lite knort" (ont om tid)

" Mycke ska en höre inna örona thriller av"

"Ä en liten och klen får man gå till Frälsningsarmén å ä en stor å stark får en gå te Folkets park"

Det var ett litet urval av min skatt. Har du några ord och uttryck på lager som du vill dela med dig av så hör av dig. 

För några år sedan gjorde någon klok person i Stadshuset en mapp med kommunens alla ortsnamn med de större sockennamnen rödmarkerade. Här finns både Flaka och Perstorp med som är två varmt kära platser för just mig. För mig är alla dessa fantasifulla och historiska namn det Vimmerby som JAG vill vara med om att utveckla. HELA kommunen med alla dess orter, det är vårt viktiga kulturarv som står på spel idag. Hur ska infrastrukturen och den närodlade servicen utvecklas i samklang med alla nya medborgare som vi varje år hälsar välkomna på Nationaldagen och alla nya medborgare som varje år föds i vår kommun. Barnen, vår framtid!

Stjärnevik (där far är född), Soludden, Eldstorp, Vinketomta, Rökulla, Sörgården, Trångrössle, Solhult, Svartängen, Nybygget, Rangelstorp, Runeholm, Fjälster, Källekullen, Solbacka och Svingen låter som poesi i mina öron och jag funderar kring ortsnamnens uppkomst och betydelse. Hur som heslt så betyder alla dessa platser mycket för de som har dem i sitt hjärta, för att de såg dagens första ljus där eller för att de flyttat dit och skapar sin dag där varje dag. Romantiskt på nåt sätt!

Värt att utveckla! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar