tisdag 16 februari 2016

Nordeas kontor i Vimmerby stänger

Hur tänkte man nu? En bank som gick med 40 miljarder i vinst förra året stänger kontor i Vimmerby. http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/3373/nordea-lagger-ned-kontoret-i-vimmerby/

Många talar om en oundviklig urbanisering. Jag menar att det finns en pådrivande urbaniseringsprocess i vårt land som inte behöver vara så stark som den är i vårt land idag. Läs Elin Whilborgs forskningsresultat om det social kapitalet som är i obalans i Sverige. 

AF lägger ner kontor och försämrar service och kontakt med medborgarna. Nordea stänger ett anrikt kontor i Vimmerby. Jag minns det som PK-banken och en statligt trygg bank. Det är en svunnen tid och jag beklagar denna utveckling som troligen är ett resultat av några få tjänstemäns oförmåga till konsekvensbeskrivning. 

Jag minns när Skatteverket beslutade om att flytta Vimmerbykontoret till Västervik. Vimmerbykontoret hade utvecklat hög kompetens på att granska och administera RUT-avdragen tack vare en person som var mycket kompetent och framsynt. På den tiden fick de enskilda kontoren efterfråga extra arbetsuppgifter och Vimmerbykontoret skötte RUT med bravur. Nu är det Västervikskontoret och Västerviks kommun som drar stor nytta av denna enskilde anställdas förmåga till att ta initiativ och har en expansiv utveckling tack vare RUT-arbetet. 

Jag träffade Maud Olofsson på Landsbygdsriksdagen i Borås den 1 april 2006 och beskrev den ologiska nedläggningen av Skatteverket i Vimmerby som var i en expansiv fas. Jag föreslog ett annat sätt att se på statliga myndigheters decentraliserade lokalisering och vilken betydelse det kan ha för hela landets utevckling. Jag och C står fast vid denna uppfattning och Annie Lööf har tillsammans med C ihärdigt påtalat betydelsen av decentraliserade staliga myndigheter.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/c-myndigheter-ska-finnas-i-hela-landet-17918

Nordea , ta ert förnuft till fånga och värna ert förtroende hos era kunder. Min uppfattning är att ni kommer att förlora många kunders förtroende på denna centraliserande process i er vinstrika verksamhet. 

JAG FÖLJER LANDSHÖVINGEN KRISTINA ALSER PÅ INSTAGRAM. Igår kväll diskuterade de landsbygdsutveckling på residenset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar