onsdag 20 september 2017

Allmänheten inbjudes idag 10-15 till ishallen

Skolorna i kommunen har studiedag idag och då är Ishallen öppen för allmänheten kl. 10-15. Mycket bra , tycker jag. Har i is i hallen, eleverna är lediga från skolan så är det väl toppen att kunna åka skridskor några timmar. Ska bli intressant att få veta hur många som var där under dagen. 

Vi behöver alla rörelse och aktiviteter. Vimmerby gymnasium och AL-skolan idrottslärare har ett samarbete för att öka elevernas fysiska aktivtet under skoldagen. Verkligen ett viktigt steg och ska bli så intressant att följa. 

Forskning har visat att pulsträning varje dag kan ge bättre skolresultat. Många kommuner gör nu satsningar för att erbjuda eleverna fysisk aktivitet varje skoldag. 

En tanke som jag har är varför inte Vimarskolan och alla kransortsskolor är med i samma satsning. Eller görs det en annan satsning där. Eller provar men metodiken på AL och gymnasiet först så att den enklare kan implementera i alla kommunens skolor.

Jag drev ett projekt på min arbetsplats (Gamlebygymnasiet) där vi schemalade 30 minuters promenad med lärare på förmiddagsrasten i samband med fika. Dagen började med 90 minuter lektion. Därefter gav läraren en uppgift att resonera om under promenaden och sedan fanns två olika rundor att välja på innan elever och lärare gick till matsalen och fikade. Vi provade detta från augusti-novemberlovet och det var mycket uppskattat även om det knorrades en del. Skolledningen pausade sedan denna aktivitet på grund av höst-vinterperiod men tyvärr har den sedan inte återupptagits trots att utvärderingen visade att den hade varit uppskattat och hade gett bra effekt. Många elever kom till mig sedan och sa att de saknade promenaden med mig för där fanns ett tillfälle till otvungna och spontana  samtal som var mycket bra för både mig som pedagog och för eleverna. 

Mer fysisk aktivitet behövs helt klart i vårt samhälle där vi ägnar mer och mer tid till skärmtid och stillasittande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar