torsdag 28 september 2017

Jag vill ta rygg på Anders Åkesson till Sveriges Riksdag 2.0

Nomineringskomittens förslag är klart

Ödmjukt tar jag in både medlemsomröstningen till Kalmar läns riksdagslista och nomineringskomittens förslag till valsedel som nyligen publicerades på Centerpartiet i Kalmar läns hemsida.

Efter en sommar med många tankar så tog jag till slut ett välgrundat beslut att kandidera till Sveriges riksdag och ta rygg på Anders Åkesson. 

Beslutet grundades på att jag nu arbetat i 8 år som lokalpolitiker i Vimmerby varav de senaste tre åren som deltidsarbetande oppositionsråd. 

Jag vill nu försöka ta mig till riksdagen för att ännu tydligare stärka Kalmar läns förutsättningar, med fokus på norra länets kommuner, Hultfred, Vimmerby och Västervik. 

Utbildningsfrågorna är ett politikområde som jag vill ägna mig åt. Vi behöver nämligen fler högskoleutbildningar som är kopplade till vår arbetsmarknad i länet. Nya vägar är en satsning som Campus Småland har drivit och den är så viktig och bra så den förtjänar verkligen en satsning och inte en avveckling. Läs mer om den här: http://www.ostrasmaland.se/insandare-debatt/nya-vagar-till-hogre-utbildning/ Regeringen hörsammade tyvärr inte länets socialdemokrater utan gav inte en krona till "Nya vägar" till utbildning 2017. Jag anser att det ska bli lättare att byta karriär från teoretisk inriktning till praktisk och tvärtom. Idag är det svårt att få behörighet att söka en yrkeshöskola om man läst ett studieförberedande program. Det måste förenklas. Vi behöver mer hantverkskunnigt folk i samhället. Alla kan ju inte var akademiker. Praktik på grundskolan och på gymnasieskolans alla program för att öka kontakterna mellan skolan och arbetslivet måste vi få till. Regeringen föreslår nu obligatorisk PRAO och nästa steg är att se över praktik på gymnasiet och förbättringar av lärlingsutbildningarna. 

Ett annat område är hållbarhetsfrågorna. Regionförbundet har nyligen gjort en regional utvecklingsplan som beskriver Kalmar län som ett klimat att växa i med gott samarbetsklimat, ett härligt kustklimat och med en växande besöksnäring. Vi har mycket goda förutsättningar men vi behöver också arbeta ännu mer med hållbarhetsfrågorna ur social, ekonomisk och ekologisk synvinkel. 

Klimatkomissionen med målet fossilfritt län 2030! Hur går det arbetet nu?Jag tycker att det borde göras mer. Transportsektorns klimatfrågor måste lyftas ett snäpp och där är laddinfrastrukur för elbilar, biogas och järnvägen viktiga pusselbitar. 

Förnybar energi till el och värme klarar vi bra i länet med mycket biobränslekraft, vindkraft och en växande andel solkraft. Men det finns mer att göra, inte minst på kommunnivå för att påskunda omställningen till ett mer förnybart energisystem. 

Avslutningsvis så tackar jag för förtroendet från nomineringskomitten. Nu ska stämman säga sitt den 7 oktober och därefter är det dags för en offensiv valkampanj tillsammans med Anders Åkesson och de andra på vår riksdagslista. 

Slutligen avgör väljarna i länet den 9 september 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar