fredag 22 september 2017

När är Vimmerby öppet?

Igår kväll samlades cirka 200 Vimmerbybor för att reflektera och diskutera samt lära sig om hur vi tillsammans kan öka attraktionskraften genom att skapa bättre livsmiljöer och förutsättnngar.

Karin Andersson från Kairos Future berättade i 90 minuter om olika viktiga faktorer som avgör varför man flyttar, vart man flyttar och vilka olika preferenser som styr. 

De flesta flyttar för att öka sin livskvalité, man flyttar alltså inte från någonting utan till en plats som man bedömer ska öka livskvalitén. Förr flyttade man ofta för att få ett arbete, eller göra karriär. Idag är det vanligare att man väljer livsmiljö och ett attraktivt boende som skäl till en flytt eller utbildning alternativt för att skaffa sig internationella erfarenheter.

Föreläsningen var mycket intressant och efter denna fick vi alla svara på några frågor om attraktionskraft med mentimeter via smartphones. Det var riktigt intressant och roligt och alla fick en direkt återkoppling på skärmen utfrån hur svaren landade in. 

En av frågorna var: Vad är du mest stolt över i Vimmerby. Svaret var tydligt och klart: Astrid Lindgren och det är en del av vårt varumärke som är värt att vårda. MEN vi ska inte glömma att Vimmerby är så mycket mer och faktiskt är öppet hela året. 

Förra turistchefen berättade för mig att någon ringt och frågat

- När är Vimmerby öppet? Det är en intressant fråga tycker jag och lite rolig och samtidigt tragikomisk.

Min slutsats efter denna kväll är.  Vimmerby har så stora möjligheter men för att optimera dessa och ta vara på dem på bästa sätt så krävs det att fler blir delaktiga i vår kommuns utveckling. För att SLUSEN inte ska bli en hyllvärmare och ett dammigt dokument i en hylla så krävs det en kraftsamling av kommunen i samverkan med näringsliv och föreningsliv för att göra en förstudie och bygga något konkret som vi kan komma överens om. Mitt drömprojekt ska jag presentera så småningom och för att förverkliga det kommer det att krävas en stor gemensam och fokuserad insats med externa medel och mångas engagemang. Föreningslivet måste bygga en tydlig samverkan och kanske till och med skapa en föreningsallians där även kulturen får en roll för att skapa mitt drömprojekt. Målet är också att alla partier ska kunna ställa sig bakom en gemensam målbild. 

Glädjande fick vi i samtal med Tillväxtverket igår ett förhandsbesked om att det finns möjlighet att förlänga detta SLUS-arbete så att vi kan rigga för implementeringen av den sociala lokala utvecklingsstrategin och förbereda för konkreta pilotprojekt som vi behöver göra för att öka atraktionskraften för hela kommunen. 

Avslutningsvis föreslog Karin Andersson att vi ska LÄRA KÄNNA DEM VARS PLATS_ OCH BOENDEDRÖMMAR MATCHAR VIMMERBY! Det är kloka ord och ett litet pilotprojekt skulle kunna vara att utveckla ännu fler kontakter med utflyttade ungdomar så att man upprätthåller kontakten med dem och gör det intressant för dem att flytta hem när det är dags att skaffa barn och bilda familj. Jag skrev en motion om detta som vi kallade BREVET HEMIFRÅN men som förra KSO inte alls ville ha tyvärr. KF avslog motionen. Men skam den som ger sig så jag skrev en ny motion om att öka attraktionskraften och på olika sätt arbeta med kontakter med utflyttade ungdomar. Det arbetet måste förstärkas. En av mina gäster igår kväll var en utflyttad Vimmerbyungdom. Jag ska kontakta honom och fråga hur han skulle vilja ha nyheter och kontakt med kommunen på sin nya bostadsort Linköping. Jag tror att både han och jag tycker att Vimmerby KAN BÄTTRE...tillsammans i mötet tar vi steg framåt för att öka attraktionskraften och bygga Vimmerby starkare. 

http://ingelann.blogspot.se/2013/05/brevet-hemifran_28.html

https://www.centerpartiet.se/lokal/kalmar-lan/vimmerby/startsida/politik/insandare-uttalande/vi-maste-bli-fler-vimmerbybor.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar