torsdag 14 september 2017

Kyrkovalet

Idag ska jag rösta i kyrkovalet. Magnus Ek och Conny Tyrberg är mina kandidater till kyrkomötet. Ska även passa på att dela ut lite valmaterial på cykel. Förena nytta med nöja för att få in sunt förnuft i kyrkans ledning. Det är viktigt, inte minst med tanke på att kyrkan äger mycket tätortsnära mark som kommunerna behöver byta till sig eller  köpa för att bygga bostäder mm.

Vid Vennebjörkevägen finns utmärkt mark för förskola eller bostäder och där pågår en diskussion med egendomsnämnden om byte av mark i Hylta, Rumskulla. Den förhandlingen verkar vara svår så jag hoppas att de som leder och styr stiftet pekar med hela handen så att marken blir möjlig att använda för kommunens expansion. Ett byte av mark till samma värde borde vara en fair deal. enligt mig. Men kyrkan vill ha tre gånger så mycket markvärde, om jag uppfattat det hela rätt. 

Läs här om bytesaffären. http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/vimmerby/tiden-rinner-ut-for-kyrktomten-20170216/

Målet var att bygga en förskola i detta område men den planen verkar ha gått om intet tyvärr. 

http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/vimmerby/nu-ligger-bollen-hos-kyrkan-20170523/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar