lördag 30 september 2017

Skolpolitik

Det blev en mycket jämn omröstning som ordförande fann till min nacjdel dvs stämman ville inte bifalla mitt tilläggsyrkande att verka för att APL ska erbjudas på alla gymnasieprogram. Jag valde att inte begära rösträkning så jag vet inte exakta röstetal för avslaget. 

Fredrik Christensson som är utbildningspolitiker i riksdagen kom fram och vill diskuter mitt anförande om NYA VÄGAR till utbildning där jag yrkade bifall till Magnus Larssons yrkande att fler högskoleutbildningar ska anordnas utlokaliserat i kommunerna. Många ännu icke färdigutbildade förskollärare och lärare som arbetar i skolor i landsbygdskommuner skulle behöva större möjligheter att kunna läsa utbildningar på hemorten , på högskolenivå för att få behörighet. 

Detta arbetar vi redan med så yrkandet föll tyvärr. 

MEN jag yrkade bifall till Henrik Oretorps förslag om att förbättra möjligheter för de som läst ett högskolförberedande program att kunna läsa in behörighet för att kunna söka till yrkeshögskolor. Vi behöver exempelvis göra det möjligt för fler naturvetenskapligt teoretiskt utbildade att omskola sig till rörmokare eller snickare. Stämman biföll det yrkandet. Känns viktigt att lyfta utbildningsfrågor och det är ett område som jag skulle vilja ägna mer tid till. Så viktigt för vår framtid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar