söndag 3 januari 2016

Behov av två yttre ringleder i Vimmerby kommun

http://www.vimmerby.se/bygga-bo-miljo/samhallsplanering/oversiktsplanering/oversiktsplan/
Förslaget till ny översiktplan för Vimmerby tätort föranleder en diskussion om behovet av en ny yttre ringled öster om Vimmerby mellan Hörestadhult och Krönsmon för att få en ny infart till Astrid Lindgrens värld. Centerpartiet har lämnat in förljande synpunkter på den frågan. 
"På sidan 57 i del 2 beskrivs trafikåtgärder som kommer att krävas för anpassning till bland annat Astrid Lindgrens Världs behov av bättre flöden av besökare som transporterar sig med personbil till parken. 
Förslaget innehåller en yttre ringled som sammanbinder riksvägarna med varandra (23 och 40). Behovet är att på lång sikt skapa en helt ny infart till ALV och till företagstomterna vid Krönsmon. 
Vi ser att detta behov kan lösas på ett annat sätt än en yttre ringled med föreslagen sträckning öster om tätorten. Bygger man en bro över järnvägen vid Kalles lek och lattjo så kommer trafiken till parken vad gäller befintlig entré att kunna ledas österifrån på rv 40 via rondellen vid till norra infarten via rv 23 och då avlastas Lundgatans trafik och behovet av en yttre östlig ringled minskas radikalt.
Markkorridoren där den yttre ringleden planeras är till stora delar privatägd idag och det skulle krävas omfattande markinköp och expropriering för att bygga denna yttre ringled. Det vore mycket mer fördelaktigt att bygga en bro över järnvägen så att all trafik som behöver ta sig över järnvägen idag kan flyta fritt utan hinder av nedfällda järnvägsbommar. Det skulle också lösa risken med köer upp på rv. 40 då många besökare väljer denna nordliga infart (som också är närmare och orsakar mindre utsläpp jämfört med att köra via rv 23 och Lundgatan vilket anvisas idag) för att ta sig till parken sommartid.

En annan frågeställning är om den bästa infarten till ALV är vid Krönsmon med bro över järnvägen och Stångån men det blir klart kostsammare än en bro över järnvägen på Vimmerbyallen och en lösning som innebär sämre stads-och handelsutveckling då besökarna inte kommer att uppfatta att det finns en liten stad med attraktiv stadskärna och mysig handel och restaurangverksamhet. "
Jag har också fått in flera negativa synpunkter från medborgare gällande förslaget om yttre ringled med denna lokalisering. 
En person skriver ungefär så här till mig: 
"De omskrivna s k köerna har jag sett en(!) gång en tidig julimorgon för några år sedan, de bör knappast vara skäl plöja ned några hundra miljoner i en framtida ringled utan bör kunna lösas till ett mer rimligt belopp kring infarten till ALV.
Miljöaspekter av bygget av den östra yttre ringleden genom förstörande av bruks- och naturvärden tycker jag hittills är ofullständigt belysta. "
En annan medborgare ifrågasätter starkt om denna dyrbara lösning verkligen är rimlig för en ort av Vimmerbys storlek. 8000 invånare kräver inte så stor utbyggnad av den lokala infrastrukturen och denna person uttrycker tveksamhet till att bygga en ringled för att avlasta trafiken på Lundgatan under ett fåtal dagar i juli månad som dessutom till stor del beror på köer på grund av köbilning vid inhämtande av parkeringsavgifter vid ALV. 
Vad tycker du? 




2 kommentarer:

  1. Riktigt bra arbete som gjorts av arkitekterna. Väl genomarbetat och väldigt bra framtagande av beslutsunderlag. Vore helt klart mindre problem i kommunen om alla förslag baserades på bra underlag.
    Även om det gäller 2034 är jag tveksam till en ringled, p.g.a. kostnader, behov och som du skriver bör finnas mindre omfattande lösningar på att få bort trafiken från Lundgatan. //Dennis Lindström

    SvaraRadera
  2. Diskuterade förslaget till fördjupad ÖP för tätorten med Regina Laine och visade din kommentar, Dennis. Vi hade ett konstruktivt samtal som präglades av den öppenhet som krävs mellan politiker och tjänstemän för att man tillsammans ska hitta kostnadseffektiv samhällsplanering.

    SvaraRadera