måndag 18 juli 2016

Måndag och tre vigslar på veckans program

Borgerliga vigslar är populära i Vimmerby och vi är tre vigselförrättare i dagsläget och vi behöver minst två till. Västerviks kommun har sju vigselförrättare och alla är fullbokade så jag kommer att förrätta sju vigslar i grannkommunen i sommar utöver det femtontal inom vår kommun och en i Horn i Kinda kommun. 

Jag tänker så här: Om ett par beslutat sig för att ingå äktenskap med varandra så ska det inte falla på att det saknas en vigselförrättare som kan genomföra ceremonin. 

Med andra ord ställer jag upp när jag får frågan om att viga par som vill ingå äktenskap med varandra. 

Den ena vigseln är inte den andra lik och det viktigaste för mig som föräätare är att vara lyhörd så att de som ska vigas får exakt den vigsel som de önskar. 

En av sommarens häftigaste var ett tyskt par som tagit hit alla vänner och sina familjer och hyst in sig en hel vecka i Rostorp för sin vigsel i Rådhuset den 3 juli. Vigseln inramades av en tysk folkvisa som allsång, långt tal av brudgummens far och skönsång till medryckande gitarrspel av vänner. Bruden hade blomsterkrans i håret och hela vigseln präglades av kärlek och glädje vilket bekräftades av att brudgummen greps så starkt så tårarna kom. 

I fredag hade jag en vigsel på Hasselö, vid Sjökanten och efter vigsel fotograferade jag bruden vid fönstret med sina två barn. Det var också en alldeles speciell vigsel mellan en kille från Örnsköldsvik och hans tyska brud som lever och verkar i Stockholm till vardags. 

Det är en förmån att få dela den glädje och kärlek som sker när två människor ger stora löften till varandra. Kärlek och dess bekräftelse behövs i tider där det finns så mycket hat i Europa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar