fredag 8 juli 2016

Omvärldsbevakning i Dalarna

Borlänge kommun arrangerar nu Peace and Love-festivalen med flera kända artister. Äldsta dottern lyckades formulera ett bra festivalminne från Mumford and Sons spelning där 2012 och hon vann två festivalpass. Franska vännen Julia som semestrar hos oss i tre veckor fick följa med till Borlänge och jag är chaufför och passar på att koppla av, få distans och omvärldsbevaka.

Idag har jag vandrat en runda vid Mellsta-Badsjö naturreservat och studerat kommunens egenägda highland cattle-kor. Mularna vårdar och håller reservatet öppet. Dalälven rinns sakta förbi och det fanns även en liten badplats intill. 

Jag hälsade solen på bryggan vid badplatsen och det var en helt sagolik gryningsstund.  

Reflekterar över den sensate tiden insändare och utspel och den avsiktsförklaring som var tänkt att förbättra debattklimatet i kommunen och som skrevs under den 27 juni verkar ha fått motsatt effekt. 

Alf Wesik betonar dock att antalet politiker som är delaktiga i besluten måste öka och instämmer med mig när jag föreslår en bredare budgetberedning. Peter Högberg anförde när KS skulle ta rambudgetbeslutet att Västerviks kommun fick problem med ekonomin när man hade en liten beredning och våra grannkommuner har många fler politiker delaktiga i framtagandet av hur kommunens skattemedel ska fördelas.

Konstruktiv politik där förbättringsförslag läggs fram på ett demokratiskt sätt är Centerpartiets fokus. 

Slutligen hittade jag en mycket passande liten grön väska/necessär som jag ska använda som pennfack på framtida politiska möten för att påminna om den bästa vägen framåt.  

Åsså texten som gav oss en resa till härliga Dalarna även i år: 

Moa Kristine Nachtweij Åh, mitt bästa minne är från 2012. År 2012 gick jag på min första festival, Hultsfred, för att se mitt absoluta favoritband. De ställde in i sista stund, & det var såklart med ett lite sorgset hjärta jag gick på den festivalen sen. Dock hände världens finaste grej några dagar efter - vi som varit på Hultsfred fick festivalpass på Peace & Love för att se just det där bandet. 

Mumford & Sons spelning på Peace & Love är något jag aldrig kommer glömma. Det var sådan ren jävla vacker lycka verkligen! Det var en sådan stund som sätter sig starkt på näthinnan.

Det var inte bara lycka för att jag fick se mitt favoritband, som fortfarande är det bästa band jag vet, utan också för att jag fick mersmak på själva festivallivet. Sen Peace & Love 2012 har jag varit på festivaler varje år, och det är det bästa jag vet. Att leva i lera, eufori och bland langos är något utav de mer magiska grejerna i livet. 

Att jag fick se Mumford & Sons med min otroligt fina kusin Kajsa Nylandergjorde inte det hela sämre. Älskar henne så galet mycket, & jag är verkligen så glad att hon och jag fick dela detta minne tillsammans. Än idag är vi lika tighta som då, och än idag pratar vi om den där somriga dagen på Peace & Love där vi hoppade till toner av Little Lion Man. 
❤️❤️
❤️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar