torsdag 14 december 2017

Ekens framtid

I tisdags ägde lunchen med Robin Agnig rum. Helen Nilsson , Tomas Peterson och jag mötte honom på Vimmerby Stadshotell. Han var lite sen på grund av det snöiga väglaget och jag oroade mig för att jag inte skulle känna igen honom. Men vi har träffat honom tidigare med Anders Hermansson, sa kommunalråden. Så bra, sa jag eftersom de då skulle känna igen honom.

Han kom och Helen såg konfunderad ut då han inte riktigt var sig lik. Vi har träffats förut sa Helen men då svarade Robin att det var nog min far som ni har träffat. Jag har aldrig sett er. Det blev en munter inledning på vår lunch.

Den följdes sedan av ett konstruktivt samtal där min inledning och mitt fokus beskrev att skälet till att jag initierat en träff är att jag som kommunpolitiker förväntar mig att fastighetsägare sköter sina fastigheter och inte låter dem stå och förfalla.

Robin Agnig beskrev sedan sina visioner och vi imponerades av den framåtanda som fanns.

Lunchen avslutades med att Tomas Peterson föreslog att vi alla fyra skulle hålla kontakten för att delge varandra information, möjligheter och planer.

Ett bra möte i riktig SLUS-anda blev det och jag är tacksam för att de båda kommunalråden ställde upp på det möte som jag efterfrågat sedan i somras då jag första gången läste i Vimmerby tidning att fastighetsägaren till Eken ville träffa kommunledningen.

KSO Micael Glennfalk sålde Eken efter en värdering tillsammans med Båtbyggarskolan för blott fem miljoner. 15 månader senare såldes Eken för 12 miljoner. Ett löfte om arbetstillfällen här har ännu inte uppfyllts av Anders Hermansson som köpte billigt. Kommunen måste bli bättre på att göra affärer och Karlbergsfastigheten som såldes av Carl-Axel Centerstig är en annan affär som inte alls är affärsmässig, enligt mig. Nu finns saneringskrav på cirka 7 miljoner på denna fastighet vilket beräknades till en halv miljon vid köptillfället. Så min slutsats är att kommunen måste bli mer affärsmässig vid hantering av fastighetsaffärer.

http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/vimmerby/eken-sald-med-jattevinst-20160824/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar