fredag 1 december 2017

Vi behöver prata mer om Vimmerbys framtida utseende

Bra initiativ tycker jag och hoppas att många hörsammar denna inbjudan. Exakt detta behöver vi göra mer för att öka möjligheterna till en bättre medborgardialog före viktiga samhällsbyggnadsbeslut. I samtal med företag och föreningar får jag ofta de bästa förslagen så jag hoppas verkligen att det blir en konstruktiv och givande öppen diskussion den 14 december på Komedianten. Vi är många som delar målbilden för seminariet dvs att få till en vacker och välfungerande stad.

Jag tycker att det är tillfredställande att åka ner till ”stan” och se de nya aktörerna som dyker upp. Nytt apotek, ny chokladbutik, nya ägare till Lifebutiken, nya ägare till pizzeria Victoria mm. Jag kan konstatera att handeln i Vimmerby berikas av våra nyanlända och utrikes födda. Välkomna!

Idag ska jag delta i Santa Run tillsammans med yngsta dottern. Det är bra när handeln ordnar aktiviteter vid torget. Jag gillar också julmusiken som spelas från Rådhuset nu under hela december. Julkänslan påminner om ett köpcentrum men är mer äkta och genuin i vår fina stadsmiljö. Butikerna runt torget är också moderna och nysatsande enligt mig. Handla i Vimmerby så växer Vimmerby! Jag ska i alla fall köpa de få julklappar som jag numera köper i Vimmerbys butiker. Hoppas du väljer en likande strategi så att Vimmerby som handelsstad växer. I dagsläget är vi på tredje plats i länet efter Kalmar och Borgholm, före Västervik och Oskarshamn. Det är riktigt bra för en ort med bara 8000 invånare i stadskärnan. Handlarna och besöksnäringen ska ha en stor eloge för det, tycker jag.

Hoppas vi ses den 14 december.

Föreningen Bevara Vimmerby
bjuder in till en öppen diskussion och byggnation och utveckling  
av Vimmerby
Inbjudan går till samtliga partier i kommunfullmäktige, berörda tjänstemän och privata aktörer och allmänheten med intresse för utvecklingsfrågor, byggnation, stadsplanering och en vacker och välfungerande stad.

Initiativtagare och arrangör är föreningen Bevara Vimmerby med Vimmerby Tidning som medarrangör.

Kontaktperson Mikael Sandström:  mikael@sanstroms.nu  070-564 03 80

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar