söndag 12 augusti 2018

Det var i FRÖDINGE CUF det började

Mitt politiska intresse och engagemang började när jag var 13 år och min bror som är fem år äldre än mig hade gått med i Frödinge CUFs styrelse som då leddes av Tomas Holgersson. Min vän Jenny Sterneland (nu Bobeck) var också med liksom Per Josefsson och Stina-Karin Hansson och Bertil i Långbrössle med flera. Många av oss hade vänner, föräldrar och far- eller morföräldrar i den lokala politiken. Själv hade jag mormor Viola Andersson som förebild och stöd.

Vi tävlade framgångsrikt i Nordisk nutidsorientering och kom tvåa i riksfinalen på CUFs förbundsstämma i Umeå. Jag flögs dit eftersom laget var en person kort. De andra hade åkt buss dit. Flög via Hultsfred och Arlanda och det var min första flygresa. Minns inte året men det kan ha varit 1980.

Vi ordnade Frödinge allmogeting med Scafell Pike, Ted Åström (Olyckan), Rockfolket, Torbjörn Fälldin, Olof Johansson, Karin Söder, Lennart Daleus med flera kända artister och politiker. Frödinge CUF var kända som festarrangör och allmogetinget pågick årligen i över 50 år. Mina föräldrar tror jag träffades på en nyårsfest i Frödinge Bygdegård som CUF ordnade.

Nu till vad som händer på onsdag den 15 augusti. Då kommer CUFs förbundsordförande Magnus Ek från Valdemarsvik till Frödinge. han kommer att peppa CUF-are från hela länet under en middag som Curt Tyrberg lovat att tillaga.Den blir säkert närodlad och avslutas med ostkaka som traditionen bjuder i bygden.

Jag kommer att lyssna och vara en fluga i periferin på detta historiska möte. Jag kommer att skänka en tacksamhetens tanke till Tomas Holgerson för vad han gjort för Frödinge och den klokskap och det stöd han gav mig genom ären. Alla intelligenta och intellektuella samtal om demokrati och kommunens utveckling som vi hade. Jag har en mejlskatt i min inkorg som jag ska spara när Centerpartiet återigen styr och leder kommunen. Vi förbereder oss moggrant för det.

En festdag i Frödinge blir det på onsdag. Välkomna alla CUF-are i länet. Kanhända det finns någon i Kinda också som vill komma eller Horn, det är ju inte långt över Bölstocken till Frödinge.

VÄLKOMMEN Magnus EK. (Lena Eks son för övrigt, med det är ju en parentes, haha)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar