söndag 26 augusti 2018

Vilodag och planering av spurtveckorna

Två veckor kvar idag.

Det är många aktiviteter inbokade och jag känner stor inspiration inför dem.

Men jag vill mer så nu ska jag planera in samtal och möten i alla delar av kommunen och norra länet. Jag filar också på det tredje avsnittet av min filmkampanj. Min filmare kommer troligen ner en sväng från Stockholm i slutet av veckan så att vi kan få till den tredje delen som sammanfattar vad jag vill FRAMÅT.

Värderingsval är det verkligen i Sverige om exakt två veckor. Centerpartiet står upp emot främlingsfientlighet och värnar allas lika värde. Vi vill se till att de som står längst ifrån arbetsmarknaden ska få en chans att komma in genom att vi sänker arbetsgivaravgiften om du anställer en person under 26 år och genom att ingångslönen ska vara lite lägre så att företagen vågar anställa.

Vi vill också se över LSS och de nya tolkningar som regeringen uppmanat Försäkringskassan att göra. En funktionshindrad person som inte kan andas själv fick sina assistanstimmar nedskurna för försäkringskassan ansåg att andningshjälp inte var ett grundläggande behov för honom. Det är många som drabbats av minskade assistanstimmar vilket leder till minskad frihet för många funktionshindrade som helt enkelt inte längre kan bo i egen lägenhet utan måste flytta till vårdhem. Många anhöriga sliter ut sig eftersom de verkligen vill stötta sina funktionshindrade släktingar som fått minskad assistans men ändå vill bo hemma. Detta måste förändras. Läs mer här:
https://www.centerpartiet.se/press/pressmeddelande/nyhetsarkiv-2018/2018-02-28-lss-utredningens-forslag-ar-ovardiga

Anders W Jonsson besöker länet idag och imorgon. Han är vice ordförande i partiet, barnläkare i Gävle och mycket engagerad i frågan om nära och mer jämlik vård. Läs mer om det här: https://www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/vard-och-omsorg/jamlik-vard?gclid=EAIaIQobChMI87D-yeWJ3QIV65XtCh0z5wYZEAAYASAAEgJUPfD_BwE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar