torsdag 2 augusti 2018

Möten på resan norrut

Idag blev det tåg med destination huvudstaden.

Det började bra med Stångådalsbanan och en sval vagn och mycket trevlig tågpersonal.

SJ skickade sedan ett sms att min tågvagn mellan Linköping och Stockholm saknade både ventilation och toalett och det var OK om jag ville boka om.

Men det funkade trots allt bra för det var grannvagnen som var trasig.

Min plats var perfekt för bredvid mig satt en rektor från en mindre kommun i Skåne. Han var i grunden historielärare och djupt oroad över den politiska utvecklingen i Sverige, Norden och Europa och till och med Värdlen med USA i spetsen.

Han var orolig för demokratin för han vet vad som hände på 30-talet i Tyskland.

Han menade att sociala medier måste förbjuda anonymitet eftersom det är så mycket falsk fakta som sprids där och han hade själv stött på någon som trodde att kronans låga värde skulle bero på invandringen.

Vi spenderade en extra timme på tåget eftersom det blev försenat på grund av obehöriga som vistades på spåret mellan Linköping och Norrköping.

Tacksam för det lärorika mötet. Bonus var när han förstod att jag var centerpolitiker och han berättade då att han ansåg att vi har den klart mest professionella partiledaren av alla. Klart att jag instämmer i det påståendet.

Sedan skulle jag ta mig från Stockholm Södra till Globen på fem minuter. Det var bara en möjlighet och det var taxi. Frågade efter priset och fick veta vad det kostade och gjorde ett snabbt beslut att det var värt det. Men det var mer än värt det för taxichauffören som var från Cuba och hade bott i Sverige i drygt 30 år hade sedan dess alltid röstat vänster men denna gång ska han rösta center. Han ansåg att vår politik är den bästa för Sveriges utveckling FRAMÅT.

Han fick faktiskt lite dricks som tack för samtalet och den snabba servicen. Han stängde dessutom av taxametern en stund innan vi var framme.

Det var två starka möten som gav mig mycket energi i den valrörelse som vi sedan länge befunnit oss i och som nu går in i ett intensivare skede hoppas jag. Taggad är bara förnamnet efter att ha lyssnat på både Annie Lööf och Michael Artursson i eftermiddag.

Nu ska jag spendera kvällen med äldsta dottern i Uppsala. Tack LIVET!

PS. Jag passar alltid på att försöka lära mig saker som jag kan ta med mig hem och föreslå som förbättringsförslag. Idag fick jag se att pendeltågen i Stockholm möjliggör att ta med cykeln. Det borde KLT också tillåta. Så smidigt att åka kollektivt om man snabbt kan växla mellan cykel och tåg. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar